איך בונים תכנית אסטרטגית?
ד”ר משה יונתני
לתכנית אסטרטגית שלושה חלקים בסיסיים:
- איפה אנחנו היום?
- לאן אנחנו רוצים להגיע?
- איך נגיע לשם?
איפה אנחנו היום?
כאשר חושבים על אסטרטגיה עבור פירמה (firm), חשוב להבין את המצב ההתחלתי שלה. לשאלה איפה אנחנו יש שני אספקטים: איפה אנחנו מתחרים, ואיך אנחנו מתחרים.
איפה אנחנו מתחרים? (Where are we competing?)
כדי לענות על השאלה הזאת, יש “למקם” את הפירמה מבחינת:
- שווקי מוצר (Product market scope)
- פריסה גיאוגרפית (Geographical scope)
- אינטגרציה אנכית (Vertical scope)
לצורך הדוגמה, נשתמש בחברת קוקה קולה:
- שווקי מוצר: תעשיית המשקאות הקלים; מספקת תרכיזים למשקאות הממותגים שלה
- פריסה גיאוגרפית: ברחבי העולם; שווקים עיקריים הם ארה”ב, מקסיקו, ברזיל, יפן וסין
- היקף אנכי: מתמקדת בפיתוח מוצר, ניהול מותג, וייצור והפצה של תרכיזים (ייצור והפצה של משקאות קלים מתבצעות על ידי החברה האחות Coca-Cola Enterprises וזכיינים מקומיים)
איך אנחנו מתחרים? (How are we competing?)
כלומר: מהו הבסיס ליתרון התחרותי שלנו? (What is the basis of our competitive advantage?). באופן כללי ביותר, כאשר מדובר על בסיס ליתרון תחרותי, האפשרויות העיקריות הן בידול (היכולת להציע משהו ייחודי) ויתרון בעלויות (היכולת לייצר זול יותר מהמתחרים).
ושוב נשתמש בחברת קוקה קולה לצורך הדוגמה:
לקוקה קולה יש אסטרטגיית בידול. החברה מסתמכת על תדמית מותג שפותחה באמצעות השקעות גדולות בפרסום וקידום מכירות. היא שואפת לנתח שוק גדול באמצעות שיווק המוני וקשרים קרובים עם המבקבקים המובילים.
לאן אנחנו רוצים להגיע?
לאחר ש”עשינו סדר” והבנו איפה אנחנו נמצאים, יש להחליט לאן אנחנו רוצים להגיע בטווח הארוך (בדרך כלל שנתיים עד חמש שנים). כאן אפשר לנסח:
- חזון (Vision) = מה אנחנו שואפים להיות?
- משימה (Mission) = מהי התכלית של העסק?
- מטרות ויעדים (Targets and goals) = מה אנחנו רוצים להשיג?
חשוב לנסח חזון ומשימה שמעוררות השראה אצל העובדים, המשקיעים, והשותפים העסקיים. מטרה כמו “למקסם רווחים” לא באמת גורמת לאנשים להתאמץ ולשים את ההצלחה של הפירמה בראש מעייניהם (זה בד”כ מעניין רק את המשקיעים). אנשים רוצים להרגיש שהם חלק ממשהו גדול מהחיים, שהם יוצרים מהפכה, משנים את העולה, וכדומה. אצל אצל חברות מצליחות רבות, נראה שהחזון והמשימה “מעורבבות”. להלן מספר דוגמאות:
“To build a motor car for the great multitude that everyone will be able to afford” (Ford)
“To Build great planes” (Boeing)
“To become the company most known for changing the worldwide poor quality image associated with Japanese products” (Sony, 1950s)
Google’s mission is “to organize the world’s information and make it universally accessible and useful”
“The IKEA vision is to create a better everyday life for the many people. We make this possible by offering a wide range of well-designed, functional home furnishing products at prices so low that as many people as possible will be able to afford them”
לגבי מטרות ויעדים, אפשר לפרט ולהוסיף את הנקודות הבאות:
- מטרות אסטרטגיות: נתח שוק, מוצרים חדשים, כניסה לשווקים בחו”ל, פיתוח עסקים חדשים
- יעדים פיננסיים: צמיחה בהכנסות, הפחתת עלויות, רווח תפעולי, החזר על ההון, תשואה לבעלי המניות
דוגמאות למטרות ויעדים:
בזכות הגברת המיקוד במגזרים העסקיים, לצד שמירה על חוזקה של הקבוצה בתחום הקמעונאי ומינוף המובילות בשוק המשכנתאות, הקבוצה תשיג נתח שוק של כ – 20%. פתיחה של 3 עד 5 סניפים בשנה תוביל להגדלת מערך הסינוף לכ – 190 עד 200 סניפים.
בזכות צמיחת הרווחיות, תושג תשואה להון דו ספרתית ויציבה לאורך כל שנות התוכנית, ובשיעור של כ – 11.5% בשנת 2021
(מתוך “מזרחי טפחות תכנית אסטרטגית 2017-2021 מצגת לשוק ההון”)
איך נגיע לשם?
החלק השלישי הוא החלק החשוב ביותר בתכנית האסטרטגית, כי הוא מציג (באופן כללי) את הפעולות שנבצע על מנת להשיג את המטרות והיעדים ארוכי הטווח שלנו. חלק זה כולל:
- הנחיות לפיתוח העסק (Guidelines for development)
- תיעדוף השקעות (Priorities for capital expenditure)
- אופני צמיחה – אורגני, רכישות ומיזוגים, בריתות (Growth modes: organic growth, M&A, alliances)
- שינויים בפריסה הגיאוגרפית
- שינוים בפלחי השוק
- שינויים בבסיס היתרון התחרותי
- פעולות ספציפיות לגבי פרויקטים, כולל מסגרת זמן
דוגמאות:
“בחודשים הקרובים צפוי בנק יהב לעלות לאוויר עם מערכת ליבה בנקאית עצמאית, חדישה ומודולרית. המערכת מבית TCS מדורגת בין שלוש המערכות המובילות בעולם”.
“הקבוצה תשאף להרחיב את השימוש בתשתיות וביכולות שלה למתן שירותי תפעול בנקאי לגופים אחרים במערכת הפיננסית”.
“שמירה על יעילות תפעולית גבוהה:
- טיפוח תרבות ארגונית התומכת ביעילות והתייעלות
- שימוש מושכל בטכנולוגיה להעצמת החוויה האישית של הלקוח
- הכנת תכנית פרישה מרצון ושמירה על מערכת יחסי עבודה יציבה לאורך זמן
- אופטימיזציה של מערך הסינוף ושל נכסי הנדל”ן
- העברת פעילויות ממערך הסינוף לתפעול העורפי
- יצירת תהליכים בנקאיים ופתרונות תפעוליים מבוססי ניהול רזה”
(מתוך “מזרחי טפחות תכנית אסטרטגית 2017-2021 מצגת לשוק ההון”)
תוספות לתכנית האסטרטגית
כשמתחילים לבנות תכנית אסטרטגית, כדאי לחשוב גם על הנקודות הבאות (ולהוסיף לתכנית):
- מהן הנחות הבסיס שלנו?
- תרחישים עתידיים שונים
- תחזיות לגבי התפתחויות חיצוניות חשובות, אליהן נצטרך להגיב
כחלק מהתכנית, אפשר להוסיף תחזיות פיננסיות שונות (כמו הכנסות, הוצאות, חיסכון). דוגמה:
“Intel expects the program to deliver $750 million in savings this year and annual run rate savings of $1.4 billion by mid-2017”.
אסטרטגיה - קורס
אסטרטגיה טובה מגדילה את הסיכויים שלך להצליח.
הקורס אסטרטגיה מלמד אותך כיצד ליצור בעצמך אסטרטגיה שתפורה למידות הארגון שלך. לצפייה בשיעור הראשון בקורס.